Analiza | Terminem "library anxiety" określa się szereg nieprzyjemnych stanów emocjonalnych towarzyszących korzystaniu z biblioteki (obawa, napięcie psychiczne, dezorganizacja umysłowa). W celu ustalenia powiązań między samooceną a sposobem funkcjonowania w bibliotece przeprowadzono badania ankietowe, którymi objęto 148 studentów studiów podyplomowych w wieku 22-25 lat, przeważnie kobiet (91%). Wykorzystano standardowe testy -- {Library Anxiety Scale} badający poziom lęku przed biblioteką (obawa przed personelem, brak bezpieczeństwa, bezradność, niepewność wiedzy, unikanie urządzeń technicznych) oraz {Self Perception Profile for College Students}. Ten ostatni bada ocenę własnej kreatywności, zdolności intelektualnych, kompetencji studenckich, zdolności do systematycznej pracy, wyglądu, akceptacji społecznej oraz samooceny. Test wykazał, że studenci nisko oceniający siebie w roli osoby studiującej, krytycznie postrzegający własne możliwości twórcze oraz przekonani o nienajlepszej pozycji społecznej swojej osoby mają wysoki poziom "library anxiety". Korzystanie z biblioteki wiąże się u nich z niepokojem i zagrożeniem psychicznym. Wskazuje to na powiązania między świadomością ich niezadowalającego funkcjonowania na uczelni a niepokojem wywołanym przez pobyt w bibliotece. Sugeruje się, że studenci z wysokim poziomem lęku mogą stawiać sobie nierealistyczne, zawyżone wymagania, co negatywnie wpływa na ich ocenę swego funkcjonowania na uczelni i w bibliotece. |