Analiza | Omówienie stanu badań, przede wszystkim wyników prac Q.G. Jiao i A.J. Onwuegbuzie {(por. BABIN 1999 z. 4 poz. 244 i 245)} dot. obaw użytkowników, związanych z korzystaniem z biblioteki (library anxiety). Pierwszy zwrócił uwagę na zjawisko strachu towarzyszącego korzystaniu z biblioteki, w połowie lat 80-tych, prof. Uniw. Wschodniej Karoliny -- A. Mellon. Parę lat później S.L. Bostick opracował standardowy test -- LAS (library anxiety scale), pozwalający badać skalę lęku w 5 wymiarach -- obawa przed zwróceniem się do personelu, zahamowania emocjonalne, lęk związany z otoczeniem (bogate wyposażenie biblioteki, ogromna sala itp.), lęk przed ujawnieniem braku wiedzy o bibliotece, obawa przed korzystaniem z urządzeń (kopiarka, komputer itp.) Jednak najpoważniejsze, wielostronne badania empiryczne, na dużej próbie reprezentatywnej studentów uniwersytetów i college'ów, przeprowadzili Q.G.Jiao i A.J. Onwuegbuzie. Ustalali oni korelację między wynikami testu LAS a wynikami innych testów badających cechy psychiczne studentów, ich funkcjonowanie na uczelni, sposób przyswajania wiedzy, znajomość języka angielskiego, częstość korzystania z biblioteki, postrzeganie własnej osoby (kompetencje, zdolności, kreatywność, akceptacja społeczna). Z wysokim poziomem lęku były skorelowane takie czynniki jak młody wiek, płeć męska, słaba znajomość języka angielskiego, równoległa praca zawodowa i sporadyczne odwiedzanie biblioteki. Przy badaniu cech osobowościowych okazało się, że lękowi sprzyjają -- perfekcjonizm, krytycyzm wobec siebie, niska samoocena, brak akceptacji środowiska. Duże znaczenie ma dobre przygotowanie do korzystania z biblioteki. We wnioskach wskazuje się na konieczność dalszych badań i zapoznawania z ich wynikami bibliotekarzy-praktyków. |