BAZY BIBLIOTEKI NARODOWEJ

Baza: Bibliografia Analityczna Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej (1990- )

Indeks: BABIN_Rok/Nr

Szukasz: BABIN 2007 4 221


          
Autor Bell, L.
Tytuł Who's on third in second life? : from library 2.0 to library 3-D.
Tłum. tytułu Od biblioteki 2.0 do biblioteki trójwymiarowej -- 3D
Analiza Po bibliotece tradycyjnej (tzw. biblioteka typu {cegła i zaprawa -- brick-and-mortar)} i bibliotece 2.0 (możliwość interakcji między internautami, blogi, wiki, technologia sieciowa) nadeszła era biblioteki istniejącej w rzeczywistości wirtualnej. Chodzi o rodzaj gry, tzw. opcję Second Life (Drugie Życie). W sieci powstaje pewna namiastka rzeczywistości, trójwymiarowy, wirtualny świat, w którym można przebywać i czynnie uczestniczyć jako postać fikcyjna (avatar), zmieniać ją, korzystać z oferowanych w niej możliwości (np. sklepów, kawiarni), kupować przestrzeń i budować dowolne obiekty. Przedstawiono historię tych przedsięwzięć, działające w tej technologii programy edukacyjne (np. rekonstrukcja Harlemu z 1920 r.) oraz rozrywkowe (np. salony wiktoriańskie) a także omówiono projekt realizowany przez sieć Alliance Library System (ALS) łączącą 259 bibliotek w Pensylwanii. W 2007 r. ALS utworzyła w Second Life tzw. {InfoArchipelago} złożony z 17 wysp, w tym 10 bibliotecznych, który codziennie odwiedza ok. 5 tys. rezydentów (avatarów). Niektóre uczelnie i college'a zdecydowały się na utworzenie w Second Life własnych bibliotek specjalnych. Omówiono typowe programy oraz przedstawiono wirtualną bibliotekę akademicką prowadzoną przez 20 wolontariuszy (każdy z nich spędza w sieci po 2 godz. w tygodniu). Odwiedzające tę bibliotekę postacie mogą (w Second Life) spotykać się z innymi, uczestniczyć w imprezach (wystawy, wieczory autorskie, koncerty, spotkania z ciekawymi ludźmi), przeglądać książki na półkach (linki do informacji wydawniczej), korzystać z katalogu WorldCat (OCLC) oraz rozmawiać z pracującymi tam bibliotekarzami. 30% pytań od odwiedzających tę placówkę avatarów związanych jest z wydarzeniami w Second Life; 30% -- dotyczy wysp informacyjnego archipelagu, a 30% stanowią standardowe pytania kierowane do bibliotekarzy. Rzeczywistość bibliotek w Second Life tworzona jest przez wielu utalentowanych bibliotekarzy -- wolontariuszy z całego świata wprowadzających coraz nowsze pomysły dot. budynków bibliotecznych, ich wyposażenia i usług dla avatarów funkcjonujących w {Drugim Życiu}. Fikcja i rzeczywistość są tu silnie powiązane i przenikają się wzajemnie. Praca w roli wirtualnego bibliotekarza wymaga stałego doskonalenia się zawodowego i zastosowania najnowszej technologii. Główne wyzwania to zapewnienie stałych, ciągłych usług, konieczność unowocześnienia sprzętu i oprogramowania oraz sprostania nowym problemom i sytuacjom. Jej zaletą jest możliwość telepracy i elastyczny rozkład zajęć. Biblioteka 3D nie jest jednak jeszcze obecnie dostępna dla wszystkich, gdyż warunkiem uczestnictwa w tej grze jest komputer z dobrą kartą graficzną i szerokopasmowy dostęp do internetu, dlatego też wyzwaniem dla bibliotek będzie zmniejszanie podziału informacyjnego uniemożliwiającego tysiącom ludzi korzystanie z nowych możliwości.
Hasło Bibliotekarstwo prace ogólne
Klucz Przyszłość bibliotek
Klucz Biblioteka 2.0
Klucz Biblioteka 3D
Klucz Second Life (gra)
Dział 002 Bibliotekarstwo (opracowania ogólne)
Cytata // Online Leading Mag. Inf. Prof..- Vol. 31 (2007), nr 4, s. 14-18, il.


Program MAKWWW, wersja 1.47 z dnia 03.09.2012 (LINUX)
Program opracowany przez:Właściciel programu:
Biblioteka Narodowa Biblioteka Narodowa
Zakład Technologii Informatycznych
al. Niepodległości 213
02-086 Warszawa