BAZY BIBLIOTEKI NARODOWEJ

Baza: Bibliografia Analityczna Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej (1990- )

Indeks: BABIN_Rok/Nr

Szukasz: BABIN 2008 4 297


          
Autor Miller, S. E.
Tytuł Connecting and communicating with students on Facebook.
Tłum. tytułu Efektywna komunikacja ze studentami przy użyciu serwisu Facebook
Analiza Facebook to serwis społecznościowy, przeznaczony głównie dla studentów i uczniów szkół średnich. Zazwyczaj próby wykorzystania go do komunikacji pracowników bibliotek uniwersyteckich ze studentami nie kończą się sukcesem, ze względu na brak wiedzy bibliotekarzy o mechanizmach działania portalu. Pracownikom bibliotek zdarzało się zakładać konta dla anonimowej instytucji {Biblioteka}, co skutkowało ich usunięciem za złamanie regulaminu (konta w Facebook mogą być zakładane tylko przez konkretne osoby). Kolejne częste błędy to wykorzystywanie narzędzia {Grupy} -- studenci zapisują się chętnie do wielu grup, jednak rzadko śledzą co się w nich dzieje, a jeszcze rzadziej aktywnie uczestniczą w ich rozwoju. Ponadto Facebook nie oferuje powiadamiania o aktywności w obrębie {Grupy} za pośrednictwem narzędzia News Feed, które użytkownicy wykorzystują do sprawdzania, co dzieje się w serwisie. Znacznie lepszym rozwiązaniem, uwzględniającym nawyki studentów, wydaje się użycie opcji {Friends} (Przyjaciele) lub {Feeds} (nagłówki wiadomości o zmianach statusu użytkownika, także w formacie RSS, z linkiem do pełnej treści). Autor sugeruje kilka efektywnych sposobów wykorzystania Facebook do komunikacji: 1) dodanie danych dot. studentów do {Przyjaciół}. Spowoduje to, że profil bibliotekarza będzie widoczny dla większej liczby osób; 2) prowadzenie konta w formie serwisu studenckiego. Facebook umożliwia opublikowanie listy studiowanych przedmiotów - bibliotekarz może dodać jako {Przyjaciół} osoby, które uczestniczą w prowadzonym przez niego kursie przysposobienia bibliotecznego. Podczas zajęć z tego przedmiotu warto jest podać swoją nazwę użytkownika i zachęcić do {Zaprzyjaźniania się}; 3) zebranie podczas spotkań integracyjnych ze studentami pierwszego roku listy ich profili i dodanie do {Przyjaciół}; 4) częsta aktualizacja {Feeds} i własnego profilu, gdyż wiele osób korzysta z Facebook biernie, zadowalając się informacjami przedstawianymi im przez kolegów (nie wchodzą na ich profile, nie czytają materiałów z {Grup)}. W aktualizacjach warto podawać informację o organizowanych imprezach i nowościach książkowych oraz przydatne informacje, np. o godzinach dyżurów.
Hasło Biblioteki szkół wyższych udostępnianie informacji Stany Zjednoczone
Hasło Informacja naukowa udostępnianie Stany Zjednoczone
Hasło Internet a biblioteki szkół wyższych
Hasło Stany Zjednoczone biblioteki szkół wyższych
Klucz Facebook (serwis społecznościowy)
Klucz Biblioteki szkół wyższych
Klucz Stany Zjednoczone
Klucz Udostępnianie informacji naukowej
Dział 010 Informacja naukowa i dokumentacja (technika i metodyka)
Cytata // Comp. Libr..- Vol. 27 (2007), nr 8, s. 18-22, il.


Program MAKWWW, wersja 1.47 z dnia 03.09.2012 (LINUX)
Program opracowany przez:Właściciel programu:
Biblioteka Narodowa Biblioteka Narodowa
Zakład Technologii Informatycznych
al. Niepodległości 213
02-086 Warszawa