Autor | Miller, S. E. |
Tytuł | Connecting and communicating with students on Facebook. |
Tłum. tytułu | Efektywna komunikacja ze studentami przy użyciu serwisu Facebook |
Analiza | Facebook to serwis społecznościowy, przeznaczony głównie dla studentów i uczniów szkół średnich. Zazwyczaj próby wykorzystania go do komunikacji pracowników bibliotek uniwersyteckich ze studentami nie kończą się sukcesem, ze względu na brak wiedzy bibliotekarzy o mechanizmach działania portalu. Pracownikom bibliotek zdarzało się zakładać konta dla anonimowej instytucji {Biblioteka}, co skutkowało ich usunięciem za złamanie regulaminu (konta w Facebook mogą być zakładane tylko przez konkretne osoby). Kolejne częste błędy to wykorzystywanie narzędzia {Grupy} -- studenci zapisują się chętnie do wielu grup, jednak rzadko śledzą co się w nich dzieje, a jeszcze rzadziej aktywnie uczestniczą w ich rozwoju. Ponadto Facebook nie oferuje powiadamiania o aktywności w obrębie {Grupy} za pośrednictwem narzędzia News Feed, które użytkownicy wykorzystują do sprawdzania, co dzieje się w serwisie. Znacznie lepszym rozwiązaniem, uwzględniającym nawyki studentów, wydaje się użycie opcji {Friends} (Przyjaciele) lub {Feeds} (nagłówki wiadomości o zmianach statusu użytkownika, także w formacie RSS, z linkiem do pełnej treści). Autor sugeruje kilka efektywnych sposobów wykorzystania Facebook do komunikacji: 1) dodanie danych dot. studentów do {Przyjaciół}. Spowoduje to, że profil bibliotekarza będzie widoczny dla większej liczby osób; 2) prowadzenie konta w formie serwisu studenckiego. Facebook umożliwia opublikowanie listy studiowanych przedmiotów - bibliotekarz może dodać jako {Przyjaciół} osoby, które uczestniczą w prowadzonym przez niego kursie przysposobienia bibliotecznego. Podczas zajęć z tego przedmiotu warto jest podać swoją nazwę użytkownika i zachęcić do {Zaprzyjaźniania się}; 3) zebranie podczas spotkań integracyjnych ze studentami pierwszego roku listy ich profili i dodanie do {Przyjaciół}; 4) częsta aktualizacja {Feeds} i własnego profilu, gdyż wiele osób korzysta z Facebook biernie, zadowalając się informacjami przedstawianymi im przez kolegów (nie wchodzą na ich profile, nie czytają materiałów z {Grup)}. W aktualizacjach warto podawać informację o organizowanych imprezach i nowościach książkowych oraz przydatne informacje, np. o godzinach dyżurów. |
Hasło | Biblioteki szkół wyższych udostępnianie informacji Stany Zjednoczone |
Hasło | Informacja naukowa udostępnianie Stany Zjednoczone |
Hasło | Internet a biblioteki szkół wyższych |
Hasło | Stany Zjednoczone biblioteki szkół wyższych |
Klucz | Facebook (serwis społecznościowy) |
Klucz | Biblioteki szkół wyższych |
Klucz | Stany Zjednoczone |
Klucz | Udostępnianie informacji naukowej |
Dział | 010 Informacja naukowa i dokumentacja (technika i metodyka) |
Cytata | // Comp. Libr..- Vol. 27 (2007), nr 8, s. 18-22, il. |