BAZY BIBLIOTEKI NARODOWEJ

Baza: Bibliografia Analityczna Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej (1990- )

Indeks: BABIN_Rok/Nr

Szukasz: BABIN 2009 2 123


          
Autor Linh, N. C.
Tytuł A survey of the application of web 2.0 in Australasian university libraries.
Tłum. tytułu Badanie zastosowania narzędzi sieci 2.0 w bibliotekach uniwersyteckich Australazji
Analiza Omówiono piśmiennictwo poświęcone fenomenowi technologii 2.0 i jej społecznemu wymiarowi, dostępne publikacje nt. możliwości jej zastosowania w bibliotekach oraz przykłady implementacji narzędzi sieci 2.0 w Australazji. Przedstawiono również szczegółowo wyniki pionierskiego badania dot. oceny aplikacji sieci 2.0 w bibliotekach szkół wyższych Australii i Nowej Zelandii, którego celem było określenie stosowanych w tych instytucjach technologii 2.0, celów do jakich służą oraz cech ich wykorzystania. W projekcie początkowo uwzględniono wszystkie 47 uniwersytetów regionu, a po analizie zawartości ich stron www, dalszemu badaniu poddano portale 32 placówek (26 australijskich i 6 nowozelandzkich) -- tych, które używały jakichkolwiek narzędzi 2.0. Dane zgromadzono dwukrotnie, w grudniu 2007 i styczniu 2008 r. Przy ich pozyskiwaniu i ewaluacji posłużono się listą kontrolną skonstruowaną na podstawie kryteriów wymienianych w literaturze przedmiotu i stosowanych w podobnych badaniach oraz technikami statystycznymi. Wyniki: 1) zakres wykorzystywanych technologii 2.0. Zidentyfikowano 4 ich typy: RSS, blogi, IM {(zob. poz. 122)} i podkasty. Najpowszechniejszą i najczęściej używaną okazała się technologia RSS (30 z 47 bibliotek), a następnie: blogi (1/3 badanych placówek), podkasty (1/5) i IM (10,6 %). Przyczyny popularności RSS to najprawdopodobniej ich jasna funkcja i prostota obsługi -- pozwalają użytkownikom na łatwe subskrybowanie interesujących ich treści; również obsługa blogów jest prosta i mało czasochłonna, biblioteki mogą też korzystać przy ich prowadzeniu z darmowego lub taniego oprogramowania i nie muszą inwestować (tak jak np. w przypadku podkastów) w odpowiedni sprzęt. Co ciekawe, okazało się, że żadna z bibliotek Australazji nie wykorzystuje technologii wiki -- zapewne stosowano ją do wewnętrznej komunikacji między personelem, dlatego nie pojawia się na publicznych stronach tych instytucji; 2) cele implementacji: a) RSS -- najczęściej używany jest do informowania o nowych książkach z konkretnych dziedzin, na dany temat czy w filiach bibliotek, rzadko -- do powiadamiania o wszystkich nowościach; jedna z bibliotek kategoryzuje {RSS feeds} zgodnie z KDD. Mniej niż połowa respondentów stosowała RSS do nowych e-czasopism, wiadomości i ogłoszeń bibliotecznych i nowych baz danych, b) blogi -- ponad 1/3 respondentów wykorzystuje je do informowania o serwisach bibliotecznych i nowych wydarzeniach, prawie 1/3 -- o nowych książkach i narzędziach wyszukiwawczych; inne odpowiedzi (powyżej 10%) to: {edukacja informacyjna} i {informacje ogólne}, c) podkasty - cztery ich główne zastosowania to: poradnictwo w zakresie umiejętności bibliotecznych, zasobów i wykorzystania narzędzi badawczych oraz biblioteczne wycieczki orientacyjne (czyli informacje, które trudno zaprezentować za pośrednictwem tekstu czy innych mediów), d) IM -- stosowane jest najczęściej (10,6% bibliotek) jako narzędzie do świadczenia wirtualnych usług informacji naukowej (serwisy typu czat) i porad dot. zbiorów (8,5%). W art. omówiono typowe cechy ww. 4 aplikacji wykorzystywane przez respondentów i przedstawiono w tabelach liczbę bibliotek korzystających z omówionych funkcji. Z zebranych danych wynika, że stopień implementacji technologii 2.0 w bibliotekach Australazji jest nadal niewysoki. Autor ma nadzieję, że wyniki badania dostarczą tym placówkom niezbędnych informacji pomocnych w lepszym dopasowaniu ich usług do potrzeb współczesnego użytkownika.
Hasło Biblioteki szkół wyższych usługi biblioteczno-informacyjne Nowa Zelandia
Hasło Biblioteki szkół wyższych usługi biblioteczno-informacyjne Australia
Hasło Usługi biblioteczno-informacyjne Australia
Hasło Usługi biblioteczno-informacyjne Nowa Zelandia
Hasło Internet
Hasło Australia biblioteki szkół wyższych
Hasło Nowa Zelandia biblioteki szkół wyższych
Klucz Biblioteki szkół wyższych
Klucz Australia
Klucz Nowa Zelandia
Klucz Sieć 2.0
Klucz Usługi biblioteczno-informacyjne
Klucz SMS (usługa informacyjna)
Klucz IM (usługa informacyjna)
Klucz Podcast (usługa informacyjna)
Klucz Blog (usługa informacyjna)
Dział 012 Informacyjna działalność biblioteki
Cytata // Libr. Hi Tech.- Vol. 26 (2008), nr 4, s. 630-653, il., tab., bibliogr. 44 poz.


Program MAKWWW, wersja 1.47 z dnia 03.09.2012 (LINUX)
Program opracowany przez:Właściciel programu:
Biblioteka Narodowa Biblioteka Narodowa
Zakład Technologii Informatycznych
al. Niepodległości 213
02-086 Warszawa