BAZY BIBLIOTEKI NARODOWEJ

Baza: Bibliografia Analityczna Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej (1990- )

Indeks: BABIN_Rok/Nr

Szukasz: BABIN 2009 2 145


          
Autor Jiao, Q. G.
Tytuł The relationship between citation errors and library anxiety : an empirical study of doctoral students in education.
Tłum. tytułu Związek pomiędzy błędami w cytowaniach a lękiem przed biblioteką : badanie empiryczne zachowań doktorantów z dziedziny pedagogiki
Analiza Błędy w bibliografiach prac naukowych wynikają z wielu przyczyn, np. ze złożoności niektórych opisów, braku ujednoliconego sposobu cytowania wspólnego dla różnych czasopism, braku uważności i rzetelności autorów i in. Drobne pomyłki występują częściej w przypadku długich bibliografii oraz gdy cytowany tekst ma tylko jednego autora, nie bez znaczenia jest też charakter piszących. Wg autorów, na powstawanie tego typu błędów może mieć wpływ również zjawisko {library anxiety} -- lęku przed biblioteką (LB) {(zob. BABIN 1999 z. 4 poz. 244; 2004 z. 3/4 poz. 209)}. Pojęcie to zostało wprowadzone przez C. A. Mellon, oznacza poczucie dyskomfortu doświadczane w środowisku bibliotecznym, powodujące bezradność, niepewność, strach, dezorganizację umysłową i utrudniające efektywne korzystanie z biblioteki. Lęk ten może wynikać z poczucia przytłoczenia wielkością samej placówki, z braku wiedzy nt. rozmieszczenia zbiorów czy nieumiejętności wyszukiwania potrzebnych materiałów. By poznać zależność pomiędzy LB a powstawaniem błędów w bibliografiach przeprowadzono badanie na jednym z uniwersytetów na południowym wschodzie St. Zjednoczonych. Wzięło w nim udział 93 doktorantów kierunków pedagogicznych w wieku od 22 do 57 lat, uczestniczących w zajęciach przygotowujących do pisania pracy doktorskiej. Badanie składało się z 3 elementów: a) ankiety pozwalającej ocenić poziom LB, obejmującej jego 5 wymiarów: bariery zwiazane z personelem, bariery afektywne (tzn. poczucie niekompetencji przy korzystaniu z biblioteki), brak poczucia komfortu w bibliotece, brak wiedzy o niej i bariery mechaniczne (niepokój związany z korzystaniem ze sprzętu obecnego w bibliotece, np. z komputerów, drukarek, kserokopiarek), b) formularza z pytaniami pozwalającymi scharakteryzować badanych (np. o płeć, rasę, liczbę zaliczonych zajęć z metodologii, statystyki etc.), c) oceny poprawności bibliografii w projektach prac studentów stworzonych na zajęcia przygotowujące do pisania rozprawy doktorskiej -- sprawdzano poprawność gramatyczną, typograficzną i zgodność odwołań z wytycznymi Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego, jak również jakość całej pracy. Wyniki pokazały, że w projektach doktorantów średnio aż 1/3 odnośników zawierała błędy, w przeciętnej pracy ponad 12 przypisów brakowało, było niekompletnych lub niespójnych. Studenci popełniający więcej błędów wykazywali jednocześnie wyższy poziom LB związany z barierami w kontaktach z personelem, barierami afektywnymi i brakiem poczucia komfortu. Autorzy uważają, że wykładowcy powinni kłaść większy nacisk na poprawność odnośników (więcej błędów popełniali ci studenci, którzy uczęszczali na większą liczbę zajęć), zalecają też korzystanie z oprogramowania pomagającego w tworzeniu bibliografii i postulują stworzenie {kultury cytowań wolnych od błędów}. Wyniki badania wskazują, że również działania zmierzające do zmniejszenia poziomu LB mogą mieć pozytywny wpływ na jakość bibliografii.
Hasło Użytkownicy bibliotek studenci Stany Zjednoczone
Hasło Studenci użytkownicy bibliotek Stany Zjednoczone
Hasło Użytkownicy bibliotek Stany Zjednoczone
Hasło Stany Zjednoczone użytkownicy bibliotek
Hasło Stany Zjednoczone biblioteki szkół wyższych
Hasło Biblioteki szkół wyższych użytkownicy Stany Zjednoczone
Klucz Bibliografia
Klucz Użytkownicy bibliotek
Klucz Lęk przed biblioteką
Dział 018 Udostępnianie zbiorów. Korzystanie z bibliotek
Cytata // Inf. Process. Manag..- Vol. 44 (2008), nr 2, s. 948-956, tab., bibliogr. 33 poz.


Program MAKWWW, wersja 1.47 z dnia 03.09.2012 (LINUX)
Program opracowany przez:Właściciel programu:
Biblioteka Narodowa Biblioteka Narodowa
Zakład Technologii Informatycznych
al. Niepodległości 213
02-086 Warszawa