Analiza | Relacja z seminarium zorganizowanego 19 listopada 2007 r. w Pradze przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy i Pracowników Informacji Republiki Czeskiej (SKIP ČR) oraz Bibliotekę Instytutu Goethego w Pradze. Omówiono m.in.: 1) referat dr Ch. Garbe: {Czytelnictwo w Niemczech -- problematyka i koncepcje wspierania czytelnictwa}. Międzynarodowe badania dot. umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w działaniu praktycznym i poziomu czytelnictwa przeprowadzone w 2000 r. w 87 krajach OECD uplasowały uczniów niemieckich dopiero na 21 pozycji (czeskich na 19). Przyczyny tego stanu autorka referatu przypisuje masowej imigracji i podziałom społecznym. W swojej pracy zwróciła też uwagę na motywacje i kompetencje czytelnicze młodzieży oraz konieczność współpracy bibliotek ze szkołami; 2) wystąpienie prof. J. Trávnička z Instytutu Badań Literackich Akademii Nauk, który zaprezentował wyniki badań sondażowych (reprezentatywna próba 1551 osób) krajowego czytelnictwa prowadzonych w jego placówce. Okazało się, że w ciągu roku 17% Czechów nie przeczytało ani jednej książki, ponad 25% osób powyżej 15 roku życia żadnej nie kupiło, 1% nie ma ani jednej w domu. Za pozytywne zjawisko uznano, że 40% respondentów systematycznie odwiedza biblioteki publiczne, 98% -- w celu wypożyczania książek, 53% -- czasopism, 33% -- korzystania z czytelni, 26% -- kserokopiarki bądź dostępu do internetu; 3) wystąpienie mgr Houškovej, która omówiła rolę SKIP RČ we wspieraniu czytelnictwa w Czechach, m.in. stowarzyszenie patronowało wielu imprezom, np. {Nocy Andersena} (czytanie bajek), czy popularyzującemu domowe czytanie Tygodniowi Bibliotek. W podsumowującej obrady dyskusji zgodzono się, że na czytelnictwo mają wpływ takie czynniki, jak wykształcenie, płeć i status społeczny, wskazano na konieczność większej aktywizacji czytelniczej chłopców i mężczyzn (czytają głównie kobiety -- ich matki, nauczycielki, bibliotekarki, co wpływa na wzorce kulturowe związane z płcią). Stwierdzono też, że w Czechach kultura czytelnicza jest wyższa niż w Niemczech. |