Analiza | W art. przedstawiono projekty realizowane przez duńskie biblioteki publiczne, wykorzystujące stosowaną w serwisach społecznościowych technologię 2.0 i mające na celu rozbudowę usług bibliotecznych i doskonalenie relacji z użytkownikami: 1) blog nowości muzycznych prowadzony przez bibliotekę Albertslund (Bibstream.dk). Ma on stanowić alternatywę dla Youtube -- pozwala dołączyć do bazy własne nagrania filmowe i muzyczne, podzielić się opinią nt. prezentowanych utworów i muzyki, oraz, poprzez link do biblioteki muzycznej (Netmusik.dk), wypożyczyć nagrania; 2) adresowany do dzieci serwis SpørgOliwia. (Spytaj Oliwię) -- umożliwia uzyskanie odpowiedzi na zadane pytania od bibliotekarza bądź rówieśników dziecka; 3) realizowany przez 3 biblioteki publiczne, adresowany do bibliotekarzy, kurs komputerowy. Każdy z uczestników kursu ma w jego trakcie wykonać 23 zadania posługując się różnymi aplikacjami technologii 2.0. Szkolenie ukończyło już ponad 600 osób; 4) podjęty przez 3 biblioteki publiczne, zainspirowany przez komputerową firmę Dell, projekt {Nasza Biblioteka}. Dyrekcja Dell uruchomiła platformę, dzięki której użytkownicy jej produktów mogli zgłaszać uwagi i proponować sposoby udoskonalenia kupionego sprzętu. Jej wzorem, biblioteki zaczęły w ten sposób szukać sugestii dot. innowacji i doskonalenia swoich serwisów. Pozyskano wiele ciekawych pomysłów, których część zrealizowano. W zakończeniu stwierdza się, że nowe technologie zmieniają podejście bibliotekarzy do zawodu -- nie tylko udostępniają oni własne zbiory, ale działają wspólnie z licznymi organizacjami i systemami oraz ściślej współpracują z użytkownikami. |