BAZY BIBLIOTEKI NARODOWEJ

Baza: Bibliografia Analityczna Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej (1990- )

Indeks: BABIN_Rok/Nr

Szukasz: BABIN 2010 2 113


          
Autor Wong, G. K. W.
Tytuł Piloting an information commons at HKUST Library.
Tłum. tytułu Wdrażanie zintegrowanych usług i przestrzeni informacyjnych w bibliotece HKUST
Analiza Uniwersytet Naukowy i Technologiczny Hongkongu (Hong Kong University of Science and Technology -- HKUST) w związku z obowiązującymi wszystkie lokalne państwowe uczelnie zmianami programu nauczania, w 2012 r. wydłuży program studiów licencjackich do 4 lat. Wzrośnie więc liczba studentów oraz wykładowców tej uczelni, a na ich potrzeby odpowiedzieć będzie musiała m.in. biblioteka. Podstawą przy planowaniu jej rozwoju mają być doświadczenia zdobyte przy wprowadzaniu od 2006 r. tzw. „information commons" (IC) {(por. poz. 108)}, czyli projektu zintegrowanych usług i przestrzeni informacyjnych {(zob. BABIN 2010 z. 1 poz. 46)}. W art. przedstawiono organizację usług IC w bibliotece HKUST (1) oraz omówiono ewaluację pilotażowej fazy tego projektu (2). Ad 1) przestrzeń IC znajduje się przy wejściu do biblioteki, są w niej miejsca do pracy indywidualnej, grupowej, sale do prowadzenia prezentacji, sprzęt do reprodukcji oraz punkt informacyjny. Ad 2) Przy ewaluacji projektu posłużono się danymi ilościowymi dot. wykorzystania IC, obserwacją użytkowników oraz przeprowadzonym wśród nich w 2007 r. sondażem internetowym (zebrano ponad 300 odpowiedzi od ok. 10% korzystających z IC osób). Wyniki nie były zaskakujące, okazało się m.in. że: a) ponad 80% użytkowników to studenci studiów licencjackich, b) natężenie ruchu w IC jest wysokie od 10 rano do ok. 6-7 wieczorem (godziny otwarcia placówki dostosowano wkrótce do poziomu natężenia ruchu) i wzrasta w czasie sesji egzaminacyjnych, c) najczęściej wykorzystywane aplikacje IC to wyszukiwarki, edytory tekstu i oprogramowanie służącego do tworzenia prezentacji, d) z czasem rósł stopień skomplikowania pytań studentów zadawanych w punkcie informacyjnym -- pojawiało się mniej pytań ogólnych, a więcej o obsługę oprogramowania, e) użytkownicy byli zadowoleni z IC (ocenili je na 3,62 w skali od 1 do 5), chwalili m.in. przyjazną atmosferę, dobry wybór oprogramowania, dostępność fachowej pomocy, f) narzekano na zbyt małą przestrzeń do pracy w grupach, tłok czy regulacje nie pozwalające na maksymalne wykorzystanie dostępnych zasobów, g) studenci po licencjacie rzadziej odwiedzali IC, a wykładowcy korzystali z większej liczby usług. Na podstawie wyników sporządzono wytyczne dla udoskonalenia dotychczasowych usług i stworzenia IC2 (otwarcie planowano na jesień 2009 r.) -- przestrzeń ta ma obejmować więcej stanowisk do pracy indywidualnej i grupowej, sale do prezentacji sprzyjające wykorzystaniu urządzeń przenośnych, wygodne miejsca dla użytkowników laptopów i in. Sformułowano ogólne zalecenia dot. tworzenia IC, m.in.: przestrzeń oraz usługi muszą być elastyczne, należy zwracać uwagę na opinie i zachowania korzystających, gromadzić statystyki wykorzystania, promować IC wśród użytkowników, dobrze jest też powiązać IC z innymi usługami biblioteki. Zdaniem autorki, doświadczenia zdobyte przy tworzeniu IC pomogą bibliotece HKUST odpowiedzieć na nadchodzące wyzwania związane ze zmianami w środowisku akademickim.
Hasło Biblioteki szkół wyższych usługi Hongkong
Hasło Usługi biblioteczno-informacyjne Hongkong
Hasło Hongkong usługi biblioteczno-informacyjne
Hasło Hongkong biblioteki szkół wyższych
Klucz Biblioteki szkół wyższych
Klucz Usługi biblioteczno-informacyjne
Klucz Information Commons
Klucz Hongkong
Klucz Badania użytkowników
Dział 012 Informacyjna działalność biblioteki
Cytata // Ref. Serv. Rev..- Vol. 37 (2009), nr 2, s. 178-189, il., tab., bibliogr. 14 poz.


Program MAKWWW, wersja 1.47 z dnia 03.09.2012 (LINUX)
Program opracowany przez:Właściciel programu:
Biblioteka Narodowa Biblioteka Narodowa
Zakład Technologii Informatycznych
al. Niepodległości 213
02-086 Warszawa