BAZY BIBLIOTEKI NARODOWEJ

Baza: Bibliografia Analityczna Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej (1990- )

Indeks: BABIN_Rok/Nr

Szukasz: BABIN 2010 2 134


          
Autor Kloppenborg, P.
Tytuł Forgotten anything : library staff competencies for the learning commons.
Tłum. tytułu Nie zapomniano o niczym : kompetencje pracowników obsługujących zintegrowane usługi edukacyjne i informacyjne
Analiza W art. 1) przedstawiono na podstawie literatury rozwój bibliotek w kierunku tzw. „learning commons" (LC) lub „information commons" {(zob. BABIN 2010 z. 1 poz. 46)}, czyli zintegrowanych przestrzeni i usług informacyjnych i edukacyjnych {(por. poz. 108, 113)} oraz zagadnienie konieczności inwestowania przez biblioteki w rozwój zawodowy personelu; 2) omówiono badanie przeprowadzone wśród kierowników bibliotek TAFE -- australijskich wyższych szkół technicznych i zawodowych ze stanu Wiktoria. Miało ono na celu sprawdzenie, jakie kompetencje powinni mieć, zdaniem respondentów, pracownicy obsługujący IC. Dane zebrano podczas dorocznego spotkania stowarzyszenia tych bibliotek w listopadzie 2008 r. (z osobami nieobecnymi skontaktowano się internetowo) od przedstawicieli 14 spośród 18 takich instytucji. Respondentów proszono o ocenę wagi ponad 200 umiejętności przypisanych do 20 kategorii, które z kolei pogrupowano w 5 obszarów: umiejętności tradycyjne (a), dot. miejsca pracy -- wiedza nt. zdrowia i bezpieczeństwa, kompetencja w zakresie swoich zadań, zdolność do pracy w zróżnicowanym środowisku (b), zdolności interpersonalne (c), wiedza technologiczna (d) oraz zdolności związane z przywództwem i zarządzaniem (e). Najbardziej oczekiwanymi predyspozycjami z ww. obszarów okazały się być: ad a) umiejętność pracy jednocześnie z zasobami drukowanymi i online, znajomość zagadnień związanych z publikowaniem i upowszechnianiem wiedzy naukowej i znajomość stylu naukowego (w celu pomocy studentom w przygotowywaniu prac zaliczeniowych), ad b) zdolność do zachowania równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym, znajomość swoich obowiązków i związanych z nimi norm zachowania, rozumienie tematyki różnorodności kulturowej, etnicznej, różnic płci, wyczulenie na problemy niepełnosprawnych, ad c) zdolności komunikacyjne, umiejętności pracy w zespole i rozwiązywania konfliktów, rozumienie potrzeb i reakcji użytkowników i in., ad d) znajomość zasad netykiety, e-mail, umiejętność obsługi kalendarza, organizowania folderów, znajomość sieci 2.0, określonych aplikacji (Excel, Power Point) i in., ad e) wyniki okazały się podobne jak w obszarze zdolności interpersonalnych (c). Spośród wszystkich kategorii najmniej oczekiwane okazały się być m.in. umiejętność indeksowania, obsługi zbiorów podręcznych, starszych technologii (np. Unix, Dos), technologii Macintosh czy znajomość języków obcych. Najbardziej poszukiwane zdolności to m.in. podstawowa znajomość prawa autorskiego, umiejętność radzenia sobie z trudnymi czytelnikami, z podstawowymi problemami związanymi z obsługą komputera, czy umiejętność dokonania oceny zasobów. Wyniki pokazały, że zdaniem kierowników bibliotek TAFE, personel IC powinien posiadać szeroki wachlarz cech i umiejętności ze wszystkich ww. obszarów, szczególnie istotne są też umiejętności interpersonalne. Stąd, zdaniem autorów, pracownicy mogą najskuteczniej nabywać oczekiwane umiejętności pracując zespołowo.
Hasło Bibliotekarze zawód Australia
Hasło Pracownicy informacji naukowej zawód Australia
Hasło Biblioteki szkół wyższych bibliotekarze Australia
Hasło Australia bibliotekarze
Hasło Australia pracownicy informacji naukowej
Hasło Australia biblioteki szkół wyższych
Klucz Zawód bibliotekarza
Klucz Australia
Klucz Information Commons
Klucz Learning Commons
Dział 020 Zawód
Cytata // Libr. Manag..- Vol. 31 (2010), nr 3, s. 169-185, il., tab., bibliogr. 25 poz.


Program MAKWWW, wersja 1.47 z dnia 03.09.2012 (LINUX)
Program opracowany przez:Właściciel programu:
Biblioteka Narodowa Biblioteka Narodowa
Zakład Technologii Informatycznych
al. Niepodległości 213
02-086 Warszawa