BAZY BIBLIOTEKI NARODOWEJ

Baza: Bibliografia Analityczna Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej (1990- )

Indeks: BABIN_Rok/Nr

Szukasz: BABIN 2010 3 178


          
Autor Beatty, S.
Tytuł Information Commons, University of Calgary : providing service through collaboration and integration.
Tłum. tytułu Zintegrowane przestrzenie i usługi informacyjne na Uniwersytecie Calgary : świadczenie usług dzięki współpracy i integracji
Analiza Mianem {information commons} (IC) określa się nowy model zintegrowanych usług i przestrzeni informacyjnych i edukacyjnych, oferujący jednoczesny dostęp do zasobów bibliotecznych i technologii {(zob. BABIN 2010 z. 1 poz. 46; z. 2 poz. 103 i poz. 108)}. Na Uniwersytecie Calgary w Kanadzie serwis IC stworzono w 1999 r. na 1. piętrze budynku biblioteki, w zmodernizowanej przestrzeni zajmującej prawie 4 tys. m2. Miejsce to oferuje m.in. stanowiska do czytania, 230 komputerów, 2 sale wykładowe, pokoje do pracy grupowej, pomoc merytoryczną i techniczną. W art. omówiono zagadnienia dot.: 1) procesu tworzenia IC -- podczas przygotowywania strategii jego budowy, a następnie jej realizacji, biblioteka współpracowała z przedstawicielami działu technologii informacyjnych (IT) uniwersytetu, którzy weszli w skład kolejnych zespołów roboczych, obok pracowników różnych działów biblioteki; 2) personelu -- w jednym wspólnym punkcie informacyjnym (rozwiązanie to powstało jeszcze przed wprowadzeniem IC) pracują bibliotekarze różnych specjalności, personel pomocniczy oraz osoby odpowiedzialne za IT. W weekendy, informacje można uzyskać telefonicznie i poprzez e-mail; IC otwarte jest również w nocy (do obsługi w tych godzinach zatrudniono 2 osoby); 3) pomocy technicznej -- infrastrukturę techniczną oraz pracę personelu w tym zakresie nadzoruje kierownik IT, bieżącej pomocy użytkownikom udzielają odpowiednio ubrani, poruszający się po IC studenci (stali się oni symbolem tej przestrzeni); wymiana informacji pomiędzy personelem różnych zmian a koordynatorem odbywa się przy pomocy oprogramowania Blackboard; 4) podnoszenia kompetencji informacyjnych (jednego z celów powstałego IC) -- w 2 wyposażonych w komputery salach prowadzone są kursy z zakresu korzystania z biblioteki, wyszukiwania informacji czy umiejętności technicznych; studenci mogą także umówić się z bibliotekarzami na indywidualne konsultacje (usługa „zarezerwuj bibliotekarza"); 5) współpracy -- najważniejszym partnerem dla biblioteki przy prowadzeniu IC jest dział IT, jednak placówka ta współpracuje również z działem uczelni zajmującym się usługami informacyjnymi dla niepełnosprawnych (w IC znajduje się zarezerwowana dla nich, dobrze wyposażona sala), centrum uczącym poprawnego pisania (wspólna organizacja kursów), czy działem obsługującym nowych studentów; wspólnie z personelem IT i Centrum Nauczania i Kształcenia organizuje co roku 3-dniowe warsztaty dot. technologii i uczenia się dla wykładowców i absolwentów uczelni; 6) ewaluacji -- biblioteka zbiera opinie użytkowników nt. IC za pomocą formularza umieszczonego na stronie www, trzykrotnie brała udział w badaniu LibQual+, prowadzi obserwację zachowań czytelników; 7) najważniejszych wyzwań przy prowadzeniu IC -- są to: zarządzanie pracownikami o różnych kompetencjach, szkolenie ich i dbanie o przepływ informacji między nimi, zapewnianie dostępu do nowoczesnego sprzętu (częsta wymiana komputerów) i odpowiadanie na zmieniające się potrzeby użytkowników. Na 2010 r. planowane jest otwarcie nowego budynku bibliotecznego, a co za tym idzie -- rozszerzenie zakresu usług obecnego IC w kierunku wspierania procesu nauczania i stworzenie {learning commons}.
Hasło Usługi biblioteczno-informacyjne Kanada
Hasło Biblioteki szkół wyższych usługi biblioteczno-informacyjne Kanada
Hasło Kanada usługi biblioteczno-informacyjne
Hasło Kanada biblioteki szkół wyższych
Klucz Kanada
Klucz Usługi biblioteczno-informacyjne
Klucz Biblioteki szkół wyższych
Klucz Learning Commons
Klucz Information Commons
Dział 012 Informacyjna działalność biblioteki
Cytata // J. Libr. Administr..- Vol. 50 (2010), nr 2, s. 145-159, il., tab., bibliogr. 2 poz.


Program MAKWWW, wersja 1.47 z dnia 03.09.2012 (LINUX)
Program opracowany przez:Właściciel programu:
Biblioteka Narodowa Biblioteka Narodowa
Zakład Technologii Informatycznych
al. Niepodległości 213
02-086 Warszawa