BAZY BIBLIOTEKI NARODOWEJ

Baza: Bibliografia Analityczna Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej (1990- )

Indeks: BABIN_Rok/Nr

Szukasz: BABIN 2010 3 184


          
Autor Stoffle, C. J.
Tytuł Student-centered service and support : a case study of the University of Arizona Libraries' Information Commons.
Tłum. tytułu Usługi i wsparcie ukierunkowane na studentów : studium przypadku {Information Commons} bibliotek Uniwersytetu Arizony
Analiza Przedstawiono historię powstania i działalności {Information Commons} (IC) {(por. poz. 178)} -- innowacyjnego centrum zintegrowanych usług i przestrzeni informacyjnych {(zob. BABIN 2010 z. 1 poz. 46)} otwartego na Uniwersytecie Arizony (UA) w 2002 r., w celu zapewnienia jednego, przyjaznego użytkownikom i wspomagającego proces uczenia się, prowadzenia badań oraz realizacji programów nauczania punktu dostępu do najnowocześniejszych technologii, zasobów informacyjnych i fachowej pomocy bibliotekarzy. Przybliżono m.in. strategię planowania tego przedsięwzięcia i przyjęte przy budowie IC założenia, świadczone w ośrodku usługi oraz dostępne wyposażenie i sprzęt, współpracę IC z innymi jednostkami uczelni, kwestie związane z zapewnieniem odpowiedniej obsługi użytkowników, zasadami prowadzenia i wykorzystania centrum, przyjęte mechanizmy ewaluacji oraz doświadczenia zdobyte w trakcie jego implementacji i prowadzenia. Nowe IC, zlokalizowane w rozbudowanej o ponad 1000 m2 i dostosowanej na potrzeby projektu Bibliotece Głównej UA powstało jako pierwszy etap realizacji planowanego Zintegrowanego Centrum Uczenia się (ang. {Intergrated Learning Center)} i łączy z nim fizycznie pierwsze piętro biblioteki. Obiekt wyposażono w 254 podłączone do internetu komputery stacjonarne (ich liczba w por. z poprzednim stanem posiadania biblioteki potroiła się) z ponad 180 aplikacjami (m.in. oprogramowanie graficzne, do tworzenia stron internetowych, przeglądania mediów itp.) -- rozstawiono je w sposób umożliwiający zarówno realizację projektów grupowych, jak i prace indywidualną. Udostępniono również: wypożyczalnię laptopów (od 2006 r.) i netbooków (od 2008 r.), projektory i akcesoria komputerowe, sieć WiFi (ponad 100 stanowisk do podłączenia laptopów) i laserowe drukarki i skanery. Ponadto, w IC znajduje się tzw. elektroniczna klasa (miejsce do nauki obsługi nowych urządzeń technologicznych i technik uczenia się), pomieszczenia do tworzenia prezentacji, 24 sale do grupowej nauki, ponad 650 miejsc do siedzenia, informatorium udostępniające drukowane zbiory podręczne, strefa multimediów (sprzęt do tworzenia animacji, 3-D i projektów dot. rzeczywistości wirtualnej) i stanowiska do samodzielnego wypożyczania i zwrotu materiałów bibliotecznych. Ośrodek działa w czasie sesji 24 godz. na dobę i przez 7 dni w tygodniu, w semestrach jesiennym i wiosennym -- całodobowo przez 5 dni w tygodniu i przez 22 godz. w weekendy, w lecie -- 7 dni (łącznie 93,5 godz.) w tygodniu. Zapewnia nie tylko przestrzeń do nauki poza salami wykładowymi oraz pomoc techniczną (obsługa sprzętu i oprogramowania) i merytoryczną wyspecjalizowanych pracowników. Świadczy też usługi informacji naukowej przez telefon i internet (e-mail, IM, uniwersytecki system zarządzania nauczaniem Desire2Learn i serwis „Spytaj bibliotekarza" -- dostępne przez stronę biblioteki) i oferuje coraz więcej serwisów wirtualnych: m.in. przedmiotowe poradniki online z 96 dyscyplin naukowych (instruktaże dot. metod unikania plagiatów, korzystania z katalogu i bibliotecznych baz danych itp.), czy zbiory online dla każdego z wykładanych przedmiotów. Do obsługi użytkowników IC powołano 3 zespoły zadaniowe: ds. studentów studiów 1. stopnia, serwisów technicznych (zakup, instalacja i konserwacja sprzętu i oprogramowania) i służb informacyjnych. Ośrodek współpracuje ściśle z kadrą poszczeg. wydziałów UA oraz centrum nauczania i biurem studenckich zasobów komputerowych. Do ewaluacji efektywności serwisów IC, metod zarządzania ośrodkiem i obowiązującej w nim polityki bezpieczeństwa wykorzystuje się szereg metod i narzędzi, w tym m.in. program LibQual+, badania fokusowe, ręczne i zautomatyzowane statystyki wykorzystania i kwestionariusze sprawdzajace oczekiwania i satysfakcję użytkowników, rejestrowanie pytań i komentarzy kierowanych do personelu. Dostarczają one danych przydatnych przy dostosowywaniu zasad użytkowania przestrzeni IC do potrzeb zgłaszanych przez studentów i kadrę akademicką. Projekt IC okazał się od początku ogromnym sukcesem. Ośrodek stanowi obecnie centrum życia campusu UA i przyciąga mnóstwo użytkowników zarówno z terenu, jak i spoza uczelni. Większość wyzwań, z jakimi borykają się jego pracownicy, związana jest z popularnością, jaką się cieszy (skargi na długi czas oczekiwania na wolne komputery, nadmierny hałas itp.), planuje się więc dalsze działania w celu podniesienia jakości usług, m.in. przez zwiększenie liczby stanowisk dla laptopów.
Hasło Usługi biblioteczno-informacyjne Stany Zjednoczone
Hasło Stany Zjednoczone usługi biblioteczno-informacyjne
Hasło Biblioteki szkół wyższych usługi biblioteczno-informacyjne Stany Zjednoczone
Hasło Internet a biblioteki
Hasło Stany Zjednoczone biblioteki szkół wyższych
Klucz Informacyjna działalność biblioteki
Klucz Usługi biblioteczno-informacyjne
Klucz Biblioteki szkół wyższych
Klucz Information Commons
Klucz Stany Zjednoczone
Dział 012 Informacyjna działalność biblioteki
Cytata // J. Libr. Administr..- Vol. 50 (2010), nr 2, s. 117-134, il., bibliogr. 20 poz.


Program MAKWWW, wersja 1.47 z dnia 03.09.2012 (LINUX)
Program opracowany przez:Właściciel programu:
Biblioteka Narodowa Biblioteka Narodowa
Zakład Technologii Informatycznych
al. Niepodległości 213
02-086 Warszawa