LDR | | %a ##### %c a %d m %e ++22+++++ %f + %g i %h +++++ |
008 | | %b s %c ++++ %d ++++ %e pl+ %f ++++ %g + %h + %i ++++ %j + %l + %n + %p + %s pol %t d |
015 | | %a BABIN 2011/1/12 |
041 | | %a pol %b eng |
100 | 1. | %a Raab, R. |
245 | 10 | %a Books and literacy in the digital age : %b can we grow technophiles who are also bibliophiles?. |
246 | | %a Książka i czytelnictwo w epoce cyfrowej : czy możemy zwiększyć liczbę miłośników techniki będących równocześnie miłośnikami książek? |
500 | | %a Autor zwraca uwagę, że tradycyjna książka dostarcza jej czytelnikom niepowtarzalnych, miłych wrażeń zmysłowych uzyskiwanych za pośrednictwem dotyku, węchu i wzroku. Czytelnictwo działa w myśl zasady „bogaci się bogacą, a biedni coraz bardziej biednieją" -- dzieci dorastające wśród książek coraz więcej czytają. Miliony dolarów wydane w St. Zjednoczonych na naukę czytania przy wykorzystaniu komputerów nie wpłynęły na wzrost zainteresowania czytelnictwem: okazało się, że dzieci wprawdzie sprawnie docierają do krótkiej informacji online, ale mają trudności z koncentracją i przyswojeniem dłuższych tekstów. Przedstawiono zalety czytników elektronicznych (dostęp z domu i klasy, możliwości ściągnięcia tekstów przez całą dobę, duża liczba książek w formie cyfrowej) i ich wady (podano przykłady niezapowiedzianego wycofywania przez wydawców tekstów lektur z czytników uczniów). Wg wyników sondażu, dzieci niezadowolone ze swego poziomu czytelnictwa (połowa badanych) tylko w połowie (a więc 25% badanych) skorzystałaby w wolnym czasie z czytnika cyfrowego, aby nadrobić braki. Wymieniono główne amerykańskie projekty digitalizacji tysięcy książek, wspominając, że przegrane procesy z obrońcami praw autorskich pozostawiają nierozwiązanymi kwestię publicznego udostępniania dzieł wydanych po 1915 r., przy tym zwykle nie digitalizuje się wszystkich wydań tytułu. Zaletą udostępniania książek online jest możliwość szybkiego dotarcia do znanych scen (np. malowania płotu przez Tomka Sawyera) i cytatów. W zakończeniu stwierdzono, że nie negując konieczności kształtowania u dzieci kompetencji komputerowych i informacyjnych, nie wolno zaniedbać rozwijania miłości do książek. Poleca się m.in. wycieczki do dużych bibliotek, zapoznawanie z procesem tworzenia literatury, zachęcanie do aktywności w klubach czytelniczych, spotkaniach z autorami, twórczości własnej, dyskusji itp. |
650 | .9 | %a Czytelnictwo dziecięce %a Stany Zjednoczone |
650 | .9 | %a Stany Zjednoczone %a czytelnictwo dzieciece |
650 | .9 | %a Biblioteki szkolne %a Stany Zjednoczone |
650 | .9 | %a Stany Zjednoczone %a biblioteki szkolne |
650 | .9 | %a Internet a czytelnictwo |
650 | .9 | %a Czytelnictwo a internet |
692 | | %x Czytelnictwo a internet |
692 | | %x Internet a czytelnictwo |
692 | | %x Czytelnictwo dziecięce |
692 | | %x Stany Zjednoczone |
692 | | %x Biblioteki szkolne |
692 | | %x Czytniki książek elektronicznych |
773 | | %i // %t Amer. Libr..- %g Vol. 41 (2010), nr 8, s. 34-37 |
999 | | %a AN |
992 | | %b a |