BAZY BIBLIOTEKI NARODOWEJ

Baza: Bibliografia Analityczna Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej (1990- )

Indeks: BABIN_Rok/Nr

Szukasz: BABIN 2011 1 33


          
Autor Fields, E.
Tytuł A unique Twitter use for reference services.
Tłum. tytułu Unikalne wykorzystanie Twittera do usług informacji naukowej
Analiza Twitter {(zob. BABIN 2009 z. 3 poz. 191)} stał się kolejnym narzędziem sieci 2.0, umożliwiającym bibliotekarzom nawiązywanie i podtrzymywanie relacji z użytkownikami. Z dotychczasowych badań poświęconych jego wykorzystaniu w bibliotekach wynika, że najpopularniejsze cele bibliotecznych {tweetów} to szybkie rozpowszechnianie wiadomości i nowości bibliotecznych, informacji o godzinach otwarcia, programach, organizowanych wydarzeniach, czy nowych nabytkach, marketing usług oraz interakcje między pracownikami. Podobną rolę serwis ten pełni także w kilku bibliotekach wydziałowych Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej (UKB) w Kanadzie. W czerwcu 2010 r. w jednej z nich -- dziale nauk humanistycznych i społecznych Biblioteki Koernera (BK), rozpoczęto nowatorski projekt wykorzystania tego narzędzia w celu przekazywania informacji o kwerendach realizowanych przez pracowników działu informacji naukowej. Założyli oni i prowadzą w czasie dyżurów wspólne konto na Twitterze o nazwie KoernerRef (http://twitter.com/KoernerRef), na którym umieszczają pytania i zlecenia użytkowników, kierowane do nich w trakcie ich pracy na stanowiskach informatorium. Tweety te oznaczane są tagiem {#refdesk}. Zdaniem bibliotekarzy z BK, główne korzyści z prowadzenia takiego konta to dostarczanie informacji o badaniach z zakresu humanistyki i nauk społecznych, prowadzonych na UKB, i zakresie pracy, w jaką zaangażowani są aktualnie bibliotekarze z informatorium. Archiwum przekazywanych przez Twitter pytań może też służyć jako zbiór wskazówek nt. rozwoju zawodowego pracowników wydziału i dyskusji nt. sposobu realizacji kwerend; materiały oznaczone tagiem {#refdesk} mogą też być wymieniane, jako ilustracja transakcji użytkowników BK, z innymi bibliotekarzami wykorzystującymi Twitter w podobny sposób.
Hasło Twitter (serwis społecznościowy)
Hasło Informacja naukowa udostępnianie
Hasło Usługi biblioteczno-informacyjne Kanada
Hasło Kanada usługi biblioteczno-informacyjne
Hasło Internet a biblioteki
Klucz Twitter (usługa informacyjna)
Klucz Biblioteki szkół wyższych
Klucz Sieć 2.0
Klucz Internet a biblioteki
Klucz Udostępnianie informacji naukowej
Klucz Serwisy społecznościowe
Klucz Technologia 2.0
Klucz Informacyjna działalność bibliotek
Klucz Kanada
Dział 012 Informacyjna działalność biblioteki
Cytata // Libr. Hi Tech News.- Vol. 27 (2010), nr 6/7, s. 14-15, il., bibliogr. 5 poz.


Program MAKWWW, wersja 1.47 z dnia 03.09.2012 (LINUX)
Program opracowany przez:Właściciel programu:
Biblioteka Narodowa Biblioteka Narodowa
Zakład Technologii Informatycznych
al. Niepodległości 213
02-086 Warszawa